Meble.com.pl - komfort na miarę

Fotele czy meduzy? "Anemone". Fot. Archiwum

Bracia Campana - design odzyskany

  • Autor:
  • 27 gru 2013 18:01 (aktualizacja: 30 wrz 2008 00:00)

Inspirując się brazylijską ulicą i kulturą karnawału oraz łącząc znalezione przedmioty z odzysku z zaawansowanymi technologiami, bracia Campana wnoszą do współczesnego designu niepowtarzalny wkład.

Ostatnio, na wystawie „Campana Brothers Select. Works from the Permanent Collection”, którą od 15 lutego do 24 sierpnia 2008 r. można było obejrzeć w nowojorskim Cooper-Hewitt National Design Museum, wcielili się w rolę jej kuratorów. Zaprojektowane przez siebie prace zaprezentowali obok wybranych dzieł ze stałej kolekcji muzealnej.

Czerpiąc obficie z codzienności Fernando i Humberto Campana projektują obiekty designu, w których celebrują brazylijski smak życia. Ich prace, wyróżniając się ogromnym bogactwem skali, tworzyw, faktur i rozwiązań konstrukcyjnych, przekazują najskrytsze, ludzkie emocje. Jako autorzy nie tylko mebli, ale też szkła, żyrandoli i akcesoriów mody bracia wpółpracują z renomowanymi firmami designerskimi, jak Alessi, Cappellini Progetto Oggetto, Fontana Arte, H. Stern Jewelers, O Luce, Swarovski, Venini, a zwłaszcza – Edrą. Ich projekty trafiły do najważniejszych na świecie zbiorów muzeów sztuki użytkowej, np. Design Museum w Londynie, czy Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

Wystawa pokazana w Cooper-Hewitt to już siódma odsłona szerszego projektu „Select”, polegającego na prezentacji przez zaproszonych kuratorów wybranych obiektów ze stałej kolekcji muzealnej. Poszukując prac, które łączyłyby w sobie niespodziewane techniki, nosiłyby różne formy oraz intrygujące wzory i linie, brazylijscy projektanci przeszukali magazyny ze wszystkich czterech działów kolekcji muzealnej oraz z National Design Library i wybrali ponad 30 przedmiotów, datowanych od XVI do XX w. Wśród nich znalazły się tak różne prace, jak ilustracje książkowe, biżuteria, krzesła, tkaniny, puchary i projekty tapet. Ponieważ, jak wyznali designerzy, interesuje ich „budowanie emocji”, zależało im na tym, aby wyselekcjonowane obiekty pobudzały uczucia widzów. Wszystkie przedmioty, które wybraliśmy zwykle nosiły w sobie pewien wyraz rozmarzenia umysłu i poczucia humoru – powiedział Fernando Campana. Poza tym Cooper-Hewitt Museum zleciło braciom zaprojektowanie do stałej kolekcji nowej pracy. Dlatego powstałe specjalnie na wystawę meble z serii „TransPlastic” zostały zaprezentowane obok ich klasycznego już krzesła „Vermehla” z 1993 r.

Projektanci mimo woli

Duet utalentowanych Brazylijczyków, którzy projektują prace wymykające się tradycyjnym, zachodnim kategoriom estetycznym, współpracuje ze sobą od 1983 r. Jednak początkowo żaden z urodzonych w Sao Paulo braci Campana nie zamierzał zostać projektantem. Humberto, który przyszedł na świat w 1953 r., w 1977 r. skończył na miejscowym uniwersytecie prawo. Meble zaczął projektować w połowie lat 80., w ślad za urodzonym w 1961 r. Fernando, który w 1984 r. ukończył studia na wydziale architektury Art College w Sao Paulo.


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER MEBLE.COM.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu Meble.com.pl codziennie w Twojej skrzynce

WNĘTRZA