Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Nikodem Szpunar opisał się jako przedstawiciel młodego pokolenia projektantów i bronił stwierdzenia, że dla młodych i zdolnych ludzi Polski rynek wciąż jest trudnym obszarem do zdobycia pracy. Fot. Bartosz Jarosz

Nikodem Szpunar opisał się jako przedstawiciel młodego pokolenia projektantów i bronił stwierdzenia, że dla młodych i zdolnych ludzi Polski rynek wciąż jest trudnym obszarem do zdobycia pracy. Fot. Bartosz Jarosz

  • Autor: Marta Ustymowicz
  • 12 gru 2014 14:29 (aktualizacja: 17 gru 2014 07:51)

Co jest i co będzie modne - Poznaj trendy we wzornictwie

Czym jest trend i kto dyktuje nam co jest modne? Z jakimi problemami zmagają się młodzi projektanci? Tego, oraz wielu innych ciekawych informacji mogliśmy się dowiedzieć podczas Forum Dobrego Designu 10 grudnia w Warszawie.

Jednym z punktów tegorocznego Forum Dobrego Designu był panel o tytule: "Wzornictwo - najnowsze światowe trendy w roku 2014, 2015, 2016". Moderatorem spotkania była Pani Ula Michalak - na co dzień blogerka i inicjatorka jedynego w Polsce spotkania zrzeszającego blogerów wnętrzarskich, Meetblogin. Do dyskusji zaś zaprosiliśmy osoby, które na co dzień są ściśle związane z tematyką designu, byli nimi min. Zuzanna Skalska trendwatcher w VanBerlo Design Strategy Product Development, projektanci Tomasz Augustyniak i Nikodem Szpunar, Nadia Bońkowska właścicielka sklepu Another Design, Katarzyna Barwińska właścicielka LePukka Concept Store, jak również Dagmara Jakubczak prowadząca blog Forelements.

Dyskusja rozpoczęła się od kontrowersyjnego stwierdzenia Pani Zuzanny Skalskiej, która powiedziała, że dziś nie można mówić o trendzie designu, a o trądzie designu, bowiem coś, co jest modne przez dłuższy czas nie zasługuje już na naszą uwagę. Podczas panelu Pani Zuzanna przekonywała również, że aby uczulić przyszłe pokolenia na estetykę i wartość, jaką niesie ze sobą design, należałoby całkowicie zmienić otoczenie w jakim przyszło nam żyć. Odmienić między innymi wygląd wizualny przychodni lekarskich, urzędów pracy czy szkół, bowiem nie nauczymy się doceniania wartości zaprojektowanych przestrzeni, jeśli wciąż będziemy przebywać w miejscach, gdzie farba odstaje od ściany, a na podłodze leży wiekowe gumoleum. To, co otacza nas dookoła kreuje bowiem nasze poczucie smaku. Wszystkie te twierdzenia nawiązywały do wzornictwa sprzed kilkudziesięciu lat, który niestety towarzyszy nam do dziś. W stopniu mniejszym bądź większym.

Odmienne zdanie w tym temacie przedstawiła Pani Nadia Bońkowska, twierdząc, że wartości i przekonania wynosimy z rodzinnego domu i to właśnie w nich nasiąkamy tym niedobrym gustem. Podkreślała, że w mieszkaniach wielu polaków wciąż widać pozostałości po czasach PRL-u, że nasze domy są zagracone przez wciąż istniejącą tendencję do gromadzenia przedmiotów. Porównała domy Polaków do domów skandynawskich, gdzie prostota i harmonia w urządzaniu wnętrz jest obecna od bardzo dawna, więc kolejne pokolenia mają naturalną, wrodzoną wrażliwość estetyczną. 

Jednym z istotnych aspektów poruszanych podczas dyskusji był problem braku pracy młodych projektantów, którzy pomimo zdolności mają ogromne problemy z "przebiciem się" na polskim rynku. Nikodem Szpunar jako przedstawiciel tegoż młodego pokolenia potwierdził tą tezę, podkreślając, że trudno jest projektować na nasz rodzimy rynek, ponieważ design ma odpowiednią cenę, za którą idą nie tylko wysokiej jakości materiały, ale również praca projektanta. Niestety popyt na produkty designerskie wciąż jest u nas za mały.


WASZE KOMENTARZE (1) + DODAJ KOMENTARZ

    • gość, 2015-03-12 10:49:49
    Moim zdaniem ludzie chcą mieć w domu rzeczy piękne, designerskie, modne ale ich po prostu na nie nie stać. Nie wiem ile pan \"projektant\" chce wziąć za swój projekt ale chyba lepiej wziąć mniej a coś sprzedać niż siedzieć i narzekać, że nikt nie chce kupować bo za drogo. W Polsce jest taka tendencja, że jeśli coś jest modne, estetyczne i porządnie zrobione musi kosztować słono. Jakoś na zachodzie jest mnóstwo sklepów i ogromny wybór w różnych cenach tylko u nas się nie da. Meble są albo brzydkie i kiepskie jakościowo ale tanie albo ładne i drogie. Dlatego Polacy kupują w Ikea.