Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Uczestnicy dyskusji Projektowanie spod znaku AR. Fot. PTWP

Uczestnicy dyskusji Projektowanie spod znaku AR. Fot. PTWP

  • Autor: mg
  • 05 lut 2019 16:28 (aktualizacja: 05 lut 2019 16:33)

Jak wykorzystać nowoczesną technologię w procesie projektowym?

Technologie wykorzystujące wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość były przedmiotem dyskusji „Projektowanie spod znaku AR”, która odbyła się podczas 4 Design Days.

Technologie wykorzystujące rzeczywistość wirtualną i rozszerzoną są coraz popularniejszym narzędziem w procesie analizy, projektowania i wizualizacji inwestycji. Szczególnie chętnie korzystają z nich architekci i projektanci wnętrz. Sprawdzają się one w zasadzie na każdym etapie pracy nad nowym projektem.

Uczestniczący w spotkaniu architekci dzielili się z przybyłymi przykładami swoich prac projektowych, w których praktyczne zastosowanie znalazły właśnie technologie AR i VR.

W całym cyklu projektowym i budowlanym technologie AR i VR są bardzo ważne. Dzięki nim budowanie i zarządzanie budynkiem staje się łatwiejsze, a przy tym dodatkowo obniża się koszty – przekonywał Dominik Darasz z Horizone Studio. Obniżenie kosztów jako atut wykorzystania nowych technologii w pracy architekta wskazywał także Maciej Jakub Zawadzki, prezes biura projektowego MJZ: Bardzo ciekawe jest przenikanie się w projektowanych przez nas obiektach świata realnego i wirtualnego. Dzięki temu zmniejsza się także budżet przeznaczony na obiekt. Jego zdaniem, połączenie obu światów jest pozytywnie odbierane również przez użytkowników obiektów.

Przy okazji uczestniczący w dyskusji Marcin Tomaszewski z pracowni Reform podkreślał rolę jakości, jaką gwarantują nowoczesne narzędzia projektowe. Twierdził, że tylko uzyskanie akceptowalnej jakości stanowi odpowiednią przepustkę do korzystania z najnowszych technologii: Najważniejsza jest jakość. Dlatego pewnych rozwiązań jeszcze nie wprowadzamy, gdyż nie gwarantują one odpowiedniej jakości.

Prowadząca spotkanie Magdalena Gruna, dyrektor ds. PR i edukacji w firmie Vectorworks, która dostarczyła swój program już do ponad 650 tys. architektów i projektantów na całym świecie, także nawiązała do kwestii jakości, przypominając jednocześnie, że jest ona ściśle powiązana z kosztami: Jeżeli chce się uzyskać bardzo realistyczne odwzorowanie rzeczywistości, należy użyć ściśle określonego silnika, a nie zwykłego programu CAD. A nie każdego projektanta stać na poniesienie wysokich kosztów.

Przy okazji przedstawicielka dostawcy programu projektowego wspomniała o mankamentach, które wciąż starają się wyeliminować firmy dostarczające na rynek rozwiązania bazujące na technologiach VR i AR. Niekorzystne oddziaływanie na zmysły (błędnik) niektórych użytkowników, a także kłopoty z pionowymi obiektami w VR to tylko niektóre z nich.

Ciekawe spostrzeżenia miał również biorący udział w dyskusji Łukasz Adamski, reprezentujący Muzeum Śląskie. Nowoczesne technologie coraz częściej znajdują bowiem zastosowanie także we współczesnym muzealnictwie. W gronie architektów zastanawiał się, czy technologia nie daje możliwości zachowania na dłużej tego, co ma charakter czasowy, np. wystaw. Przy tej okazji Dominik Darasz przestrzegał przed powszechnym stosowaniem technologii wirtualnych w różnych obszarach naszego życia w obawie przed rozluźnieniem się więzi społecznych.

Czy przyszłość w kontekście pracy architekta będzie należała do technologii AR i VR? Tu zdania uczestników spotkania były podzielone. Hiperrealizm nie jest dla mnie trendy. Wolę szkice odręczne – mówił Dominik Darasz. Z kolei Marcin Tomaszewski ocenił, że przyszłość należy właśnie do rzeczywistości wirtualnej. Pozytywy zarówno w tradycyjnym podejściu, jak też w nowoczesnych technologiach dostrzegał za to Maciej Jakub Zawadzki. Makiety i prace nad nimi są dużą wartością. Natomiast nowe technologie są niezmiernie ważne z promocyjnego punktu widzenia – podsumował prezes biura projektowego MJZ.

W dyskusji wzięli udział: Łukasz Adamski, pełnomocnik dyrektora ds. projektów w Muzeum Śląskim, Dominik Darasz, partner w Horizone Studio, Marcin Tomaszewski, architekt z pracowni Reform oraz Maciej Jakub Zawadzki, architekt, prezes biura projektowego MJZ. Za moderację spotkania odpowiadała Magdalena Gruna, dyrektor ds. PR i edukacji w firmie Vectorworks.


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ