Meble.com.pl - komfort na miarę

Krzesło "Alaska" zaprojektowane przez Emilio Nanni. Fot. Archiwum.

Nowe materiały, nowe możliwości. Rozmowa z Emilio Nanni, projektantem mebli

  • Autor: uk
  • 23 kwi 2014 08:51 (aktualizacja: 25 kwi 2014 08:25)

"Krzesło „Alaska”, które zaprojektowałem dla firmy Cattelan Italia, to projekt, który kocham najbardziej, ponieważ jest to hybryda rzeźby i wzornictwa przemysłowego, wyjątkowa dla mnie"– powiedział Emilio Nanni, projektant.

Jaka idea łączy Pana projekty?

Ideą jednoczącą moje projekty jest poszukiwanie zmian, które są sumą elementów, tj. funkcjonalność, forma, styl, intuicja, wgląd, przegląd historyczny, ujęcie współczesnych oczekiwań, a także mniej lub więcej świadomie włożone „elementy” indywidualne.

Z jakimi materiałami lubi Pan „pracować”?

Tutaj muszę powiedzieć, że zgadzam się z powiedzeniem Miesa van der Rohe: „Każdy materiał jest tylko tym, co z nim zrobimy”. Jestem naprawdę zainteresowany rozpoczęciem pracy nad materiałem, którego jeszcze nie znam, odkrywaniem jego specyfiki, technologii, ograniczeń. A następnie, mając wszystkie te informacje, których potrzebuję, zaczynam „nieplanowaną” ścieżkę projektowania.

Przykładem takiej „przygody” z materiałem jest projektowanie stolików kawowych „Haik” dla firmy Laboratorio Pesaro, wykonanych z ekskluzywnego materiału ceramicznego „Monolite Ipergres”. Miałem tutaj do czynienia z formowaniem, wypalaniem, szkliwieniem i wyżarzaniem ceramiki. Są to ważne kroki pozwalające na wykreowanie określonego designu. Mam też zamiłowanie do drewna we wszelkich jego formach. Lubię technologie związane z tym materiałem.

Których twórców ceni Pan najbardziej?

Bardziej wpływały na mnie poszczególne, indywidualne projekty, aniżeli osobowość konkretnych twórców. Mogę tutaj wymienić „Wishbone chair” (Y-chair 1950), zaprojektowane przez Hansa J. Wegner dla firmy Carl Hansen&Son, krzesło „Series 7 - 3107” zaprojektowane przez Arnego Jacobsena w 1955 roku oraz lampę „AJ” autorstwa Arnego Jacobsena dla firmy Poulsen.

Wymienię też fotel „Butterfly”, znane jako „BKF” z 1939 roku, którego twórcą jest Antoni Bonet, „Eames Lounge Chair” oraz krzesła z serii „DKR” Ray'a i Charles'a Eamesa. Dodam też, że cenię twórców tj. Bruno Munari za jego inteligencję i pogodną rewolucyjność i Gio Colombo za jego poetycki pragmatyzm.

 

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER MEBLE.COM.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu Meble.com.pl codziennie w Twojej skrzynce

WNĘTRZA