Meble.com.pl - komfort na miarę

Ewa Mierzejewska. Fot. Instytut Wzornictwa Przemysłowego

"Polski design skazany na rozwój" - wywiad z Ewą Mierzejewską

  • Autor: Alicja Pietrowska
  • 12 sie 2016 11:20

Rozmowa z Ewą Mierzejewską – dziennikarką radiową i telewizyjną, od lat specjalizującą się w tematyce designu. Autorką serwisu ewaiwnetrze.pl

Jest Pani miłośniczką piękna, dobrego designu i luksusu, a Pani blog jest opiniotwórczym medium dla wielu ludzi, którzy szukają inspiracji i rzetelnej wiedzy na temat trendów we wzornictwie i urządzaniu wnętrz. Spodziewała się Pani takiego efektu zakładając swojego bloga?

Tworząc stronę internetową, zawsze mamy nadzieję, że ktoś ją będzie czytał, że komuś będzie potrzebna. Ja też zakładałam mój serwis z taką nadzieją. Jednak nigdy nie miałam na celu tworzenia wielkiego portalu z milionami odsłon. Od początku stawiałam na jakość, a nie ilość. Chciałam pisać przede wszystkim o markach i produktach wyższej półki cenowej. Naturalną konsekwencją takiego postępowania jest ograniczony zasięg. To co luksusowe nie jest dla wszystkich i mój blog też nie jest dla wszystkich. Tak miało być - i to się udało.

Skąd pomysł na bloga właśnie o takiej tematyce?

Pracując w branży designu, zauważyłam, że w polskim Internecie nie ma miejsca dla mebli, akcesoriów i materiałów do wnętrz klasy premium i luxury. Ludzie zainteresowani właśnie takimi produktami nie są w stanie wyłuskać informacji o nich z całego morza nowinek. W dodatku zwykle nawet najbardziej wyrafinowane przedmioty czy rozwiązania opisywane są hasłowo, skrótowo i - przepraszam za brutalne określenie - byle jak. Człowiek patrzy na zdjęcie żyrandola za sto tysięcy, czyta podpis pod zdjęciem i nadal nie wie, dlaczego ten żyrandol jest tak koszmarnie drogi. Zwłaszcza że obok widzi kilka podobnych na pierwszy rzut oka lamp, dostępnych za grosze w najbliższym markecie budowlanym… Wciąż jesteśmy jako społeczeństwo mało wyedukowani w dziedzinie urządzania wnętrz, a jednocześnie bardzo tej edukacji pragniemy. Nie zgadzam się z teorią, że internautom wystarczą ładne obrazki. Owszem, większości wystarczą, ale są tacy, którzy są bardziej zainteresowani tematem, szukają pogłębionych informacji. Na przykład mają większe niż przeciętnie wymagania względem wnętrz i chcą wiedzieć więcej o wzornictwie najwyższej klasy. To dla nich stworzyłam mój blog. Przy okazji, pracując nad nim, sama też nieustannie się uczę. Mam wielką frajdę z poznawania nowych rzeczy i staram się tą pasją zarażać moich odbiorców. Nie zamierzam wchodzić w rolę przemądrzałej pani nauczycielki, która „o designie wie wszystko”. Dobrze wiem, że wiem bardzo niewiele.

Czym jest dla Pani luksus w designie?

Dla każdego luksus oznacza trochę co innego. Dla mnie to kompilacja najwyższej jakości z ograniczoną dostępnością. Czyli wszystko zaprojektowanie i wykonane po mistrzowsku, z najlepszych materiałów, a do tego na tyle kosztowne bądź unikalne, że może należeć tylko do nielicznych. Wiem, że dla wielu osób jedynym i ostatecznym wyznacznikiem luksusu jest nazwisko projektanta lub marka. Ja radziłabym nie wpadać w takie schematyczne myślenie, które może nas łatwo wyprowadzić na manowce. Zwłaszcza w Polsce, gdzie zamieszanie z pozycjonowaniem marek w designie jest ogromne. Wiele marek uważanych w Europie za średnie u nas traktowanych jest jako luksusowe, i odwrotnie, niektóre topowe marki są u nas niedoceniane. Poza tym coraz częściej zdarza się, że wielka firma znana z masowych, tanich produktów decyduje się na edycję bardzo drogiej, limitowanej serii albo przeciwnie - słynny designer tworzy tani produkt dla masowej marki. I co wtedy?


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER MEBLE.COM.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu Meble.com.pl codziennie w Twojej skrzynce

WNĘTRZA