Meble.com.pl - komfort na miarę

Projektant czy marka? Równowaga pożądana

  • Autor: Urszula Koronczewska
  • 03 sty 2014 11:59 (aktualizacja: 16 sty 2013 00:00)

Design przestał być wyłącznie sztuką dla sztuki. Jest to możliwe dzięki coraz większemu zaangażowaniu polskich producentów mebli we współpracę z projektantami i biurami projektowymi. Pomost pomiędzy dwiema grupami stanowią centra designu, promujące młode (i nie tylko) talenty.

Dla projektantów szansą na zdobycie doświadczenia oraz pokazanie swoich możliwości jest udział w wydarzeniach organizowanych przez różnego rodzaju centra designu. Są to przede wszystkim wystawy i konkursy. To one stanowią podstawową platformę kontaktową pomiędzy projektantami a producentami. Zdaniem Damiana Zalewskiego z firmy Meble Vox, promocja polskiego designu jest tak samo korzystna dla projektantów, jak i dla producentów. Dziś coraz silniej eksponuje się fakt zaangażowania producenta w dane przedsięwzięcie projektanta – powiedział Damian Zalewski - Nie ma przecież sensu najoryginalniejszy projekt, jeśli nie zostanie wdrożony, wyprodukowany. Z kolei producenci potrzebują w swoich zespołach projektantów, ich wiedzy i umiejętności przełożenia technologii na język produktu. Stąd coraz częstszym staje się fakt zapraszania do współpracy projektantów. Przykładem efektu takiej owocnej współpracy producent-projektant jest tegoroczna nagroda dla Meble Vox za kolekcję „4 You by Vox” oraz tytuł „Designer Roku 2012” przyznany Piotrowi Kuchcińskiemu, jednemu z dwóch autorów projektu.

Rolę angażowania się producenta mebli w promocję projektanta podkreślił też Artur Grabowski, brand manager marki Etap Sofa: Dobry produkt promuje projektanta i odwrotnie – dobry projektant jest ambasadorem swojego produktu. Krytycznym elementem dalszego rozwoju tego kierunku jest nie tylko nawiązanie współpracy z uznanymi osobistościami sztuki wzorniczej, ale również zaangażowanie producenta z jednej strony w rozwój, z drugiej zaś w promocję utalentowanych adeptów designu.

Firma Paged Meble, organizując (przy wsparciu uczelni w Krakowie, Warszawie czy Gdańsku) konkursy dla młodych talentów, wyszukuje uzdolnionych projektantów, co często kończy się nawiązaniem współpracy. Warto zaznaczyć, że marka Paged kultywuje tradycję – odnalezione w archiwach projekty Mariana Sigmunda, projektanta i wykładowcy na ASP w Krakowie, który projektował krzesła dla Jasienicy w końcu lat 50., zostały przez firmę Paged przywrócone na rynek (krzesła „Sigmund”). Firma ta bierze udział m.in. w „Przetworach” - imprezie, gdzie artyści przetwarzają odpady w nową designerską i artystyczną jakość.

Promocja designu pełną parą

Organizowanie imprez promujących polski design podejmują centra designu, m.in. Concordia Design w Poznaniu, Zamek Cieszyn, Galeria Wnętrz Domar we Wrocławiu, Centrum Designu Gdynia czy też Dobroteka w Dobrodzieniu. Niewątpliwie działania te uświadamiają producentom mebli rolę projektanta nie tylko w kreowaniu produktu i nazwiska twórcy, ale też w promocji marki.

Firmy meblarskie, które dotychczas nie współpracowały z projektantami lub wykorzystywały ich wiedzę jedynie sporadycznie, mogą porównać swoje osiągnięcia i pozycję na rynku z firmami, które świadomie i strategicznie wykorzystują design – podkreśla Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn.

Katarzyna Świętek, marketing manager z firmy Domar, znanej z organizowania licznych wydarzeń promujących design, zaznacza, że: Nie jest naszym celem edukować producentów mebli. Poprzez organizowane w ramach „Dizajnu Udomowionego” konferencje i panele dyskusyjne staramy się prezentować różnorodne doświadczenia firm z branży wyposażenia wnętrz, doprowadzać do wymiany know-how i dyskutować na temat aktualnej kondycji branży. Natomiast otwarte spotkania POP służą bardziej bezpośredniej komunikacji projektanta z konsumentem i odbiorcą. Wierzymy, że te dwa spojrzenia – projektant-konsument, to ważny „głos” dla branży, chociaż często rozbieżny.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER MEBLE.COM.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu Meble.com.pl codziennie w Twojej skrzynce

WNĘTRZA