Meble.com.pl - komfort na miarę

Sztuka mieszkania według Charlotte Perriand

  • Autor: Dorota Bielawska
  • 01 maj 2006 00:00

Wystawę monograficzną Charlotte Perriand, światowej sławy designerki XX wieku, zorganizowało w dniach od 7 grudnia 2005 r. do 10 kwietnia 2006 r. Centrum Pompidou w Paryżu. To pierwsza tak duża ekspozycja prac Francuzki po jej śmierci w 1999 r.

Projekty zostały zaprezentowane w dziewięciu salach, z których każdą przeznaczono na przedstawienie kolejnego istotnego okresu życia i twórczości artystki.

Mogliśmy towarzyszyć Charlotte Perriand, kiedy razem z Le Corbusierem rozwijała teorię mieszkania „minimalnego”, a także podczas jej zaangażowania społecznego, kiedy na pierwszy plan wysunęła się kwestia architektury zbiorowej. Podczas jej podróży do Japonii, Brazylii, pracy w ukochanych Alpach – aż do jej ostatniego projektu „La maison de thé”, który zrealizowała w wieku dziewięćdziesięciu lat! Mówię, że mogliśmy jej „towarzyszyć”, bo dzięki pomysłowości organizatorów paryskiego wydarzenia, rzeczywiście bez trudu można było przenieść się w czasy minionego stulecia.

Wystawa objęła ponad 60 oryginalnych projektów Charlotte Perriand, w kilku przypadkach zaś zostały odtworzone całe wnętrza według jej pomysłu. Dla wielu zwiedzających designerka odkryła zupełnie nową twarz, dzięki nie publikowanym dotąd fotografiom, dokumentom, a także prezentacji nigdy nie zrealizowanych projektów. Ekspozycję wzbogacił film Philippe’a Puicouyoula „Charlotte Perriand et les Arcs”. Iluzji niemal żywej obecności Charlotte Perriand na wystawie pozwalał ulec głos artystki rozlegający się w salach muzeum – zapis audycji radiowej z jej uczestnictwem.

Aluminiowa rewolucja

Już w pierwszej sali mogliśmy się przekonać, że pomysły Charlotte Perriand na początku XX wieku były śmiałym krokiem w historii wzornictwa przemysłowego. Designerka zrywa z tradycją w swoim debiutanckim projekcie, w którym do produkcji mebli wykorzystuje metal. Chodzi o jej własne mieszkanie-atelier w Paryżu, przy placu Saint Sulpice oraz „Bar sous le toit” (Bar pod dachem) i „Salle á manger” (Jadalnia). Jako znakomity przykład nowoczesności w myśleniu Charlotte Perrind, może posłużyć stół do jadalni „Extensible”, którego blat został wykonany z aluminium (!).

W tych czasach tego materiału nie stosowano do produkcji sprzętów domowych. Ale „Extensible” to nie tylko nowatorskie tworzywo. To również dowód na to, że francuska projektantka – jako jedna z pierwszych – myślała o mieszkaniu jako o całości, w której każdy element pełni ważną funkcję. Stół w jej projekcie jest rozkładany. Wystarczy jeden ruch korby, znajdującej się wewnątrz jego skrzyni, żeby powierzchnia blatu (wysuwana na szynie) wydłużyła się do pożądanego rozmiaru. Z założenia parametry kreowanej przez Charlotte Perriand całości były podporządkowane indywidualnym potrzebom użytkownika. Człowiek, jak podkreślają historycy wzornictwa, zawsze był adresatem jej poszukiwań twórczych.

Mieszkanie na weekend

Zainteresowanie Charlotte Perriand nie tylko wzornictwem, ale także rolą, jaką mebel odgrywa w przestrzeni mieszkalnej zbliżyło ją do problematyki architektonicznej – aby w niedługim czasie zaprowadzić wprost do drzwi pracowni Le Corbusiera i Pierre’a Jeannereta. Tam rozwinie poszukiwania w dziedzinie mieszkania „minimalnego” oraz przestrzeni „modalnej”, w której sprzęty podporządkowane są głównie funkcji i wszystkie razem tworzą coś na kształt niezawodnie działającego mechanizmu. Wzorcowe staną się projekty „Maison de week-end” (Mieszkanie na weekend), czy „Refuge Bivouac” (Schronisko biwakowe).


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER MEBLE.COM.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu Meble.com.pl codziennie w Twojej skrzynce

WNĘTRZA