Meble.com.pl - komfort na miarę

Tęsknota z pięknem - ekspozycja w Muzeum Sztuki Użytkowej

  • Autor:
  • 27 gru 2013 18:02

Ekspozycja z okazji setnej rocznicy powstania Warsztatów Wiedeńskich przygotowana przez wiedeńskie Muzeum Sztuki Użytkowej skupiła się na efektach działalności tej grupy artystów, architektów i rzemieślników.

Projektant ekspozycji "Tęsknota za pięknem. W setną rocznicę powstania Warsztatów Wiedeńskich", Heimo Zobering, bardzo chciał, by zwiedzający mogli skonfrontować działalność ich twórców z naszym współczesnym stanem wiedzy. To według niego podstawowe zadanie dzisiejszych muzeów. Dlatego zakończona 7 marca tego roku wystawa nie była jedynie zbiorem pojedynczych mebli, przedmiotów ze srebra, tkanin, projektów ubrań, ale raczej dokumentacją modernizmu wiedeńskiego i osiągnięć ludzi skupionych wokół Josefa Hoffmanna i Kolomana Mosera, którzy w 1903 roku pod znakiem "WW" stworzyli fundamenty pierwszej na świecie marki w dziedzinie wzornictwa.

Era nowoczesnego designu została ogłoszona przy stoliku wiedeńskiej kawiarni, w której architekt Josef Hoffmann, malarz Koloman Moser i Fritz Waerndorfer, mecenas wiedeńskich artystów zafascynowany wzornictwem, postanowili uciec od paraliżującego ówczesną sztukę użytkową historyzmu i zapoczątkować nowy styl. Najbardziej wymagający z europejskich klientów powinni byli ich zdaniem otrzymać funkcjonalną elegancję, czyste formy i proste materiały. Geometryczne bryły Hoffmanna i stylizowane motywy natury Mosera uderzały niczym komety w świat przerysowanych historycznych form sowicie okraszonych wszelkimi możliwymi dekoracjami. Wraz z założeniem Warsztatów Wiedeńskich prostota i funkcjonalizm określiły styl wielu przedmiotów życia codziennego: mebli, architektury, porcelany, szkła i ubrań.

Przedmioty powstające w Warsztatach początkowo produkowano w krótkich seriach, przy ścisłej współpracy między artystą a konsumentem. Dzięki temu, przy zachowaniu najwyższej jakości wykonania, Warsztaty oferowały grupie swoich klientów możliwość określenia się jako indywidualiści i awangarda - w epoce rozwijającego się dynamicznie przemysłu było to propozycją wyjątkową. Od srebrnych widelców po biurka zdobione precyzyjnymi markieteriami, od pocztówek przez projekty sukien po wyposażenie domów, stolarze, introligatorzy, jubilerzy, krawcy, architekci i malarze proponowali ten sam spójny styl. Koordynacja produktów i wizerunku firmy - coś, co dziś nazwalibyśmy corporate identity - była strategicznym posunięciem tego stowarzyszenia twórców i rzemieślników. Warsztaty Wiedeńskie stosowały też z powodzeniem marketing handlowy - rzecz zupełnie jeszcze wtedy nieznaną.

Jeden z elementów wizerunku firmy, logo z inicjałami "WW", powiększone do ogromnych rozmiarów witało zwiedzających na wystawie w wiedeńskim muzeum. Ten sam znak znajdował się na wyrobach Warsztatów i służył jako oznaczenie sklepów. Ambicją wiedeńskich awangardzistów było odbudowanie zniszczonej przez rewolucję przemysłową relacji między użytkownikiem i projektantem. Od pośrednictwa kupców woleli bezpośredni kontakt między nabywcą i wykonawcą. Ideologicznie wiedeńskie stowarzyszenie szło więc w ślady swoich angielskich kolegów, którzy 30 lat wcześniej rozpoczęli walkę o nowoczesne wzornictwo i jego obronę przed zakusami masowej przemysłowej produkcji. Ruch Arts and Crafts, czyli między innymi William Morris, Charles Robert Ashbee oraz Charles Rennie Mackintosh, prezentował tę samą postawę, ale to Warsztatom Wiedeńskim udało się połączyć ambitne wzornictwo, produkcję w krótkich seriach i ekonomiczną opłacalność.


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER MEBLE.COM.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu Meble.com.pl codziennie w Twojej skrzynce

WNĘTRZA