×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNER PORTALU
Biuro w jasnych barwach i dobrym świetle

Biuro w jasnych barwach i dobrym świetle

Autor:
Dodano: 27 gru 2013 18:02

W dobie różnorodności panującej we wzornictwie mebli, również biurowych, coraz trudniej mówić o trendach. Z obserwacji rynku wynika, że Polacy wybierają meble w jasnych kolorach i o prostym, przejrzystym designie.

Jedną z podstawowych kwestii decydujących o wyborze konkretnych rozwiązań do biur jest charakter wnętrz, jakie ma do zagospodarowania klient. Toczącą się jeszcze kilka lat temu na polskim gruncie batalię między zwolennikami pracy w zamkniętych kameralnych pomieszczeniach i designerami popierającymi aranżację biur typu „open space” zdecydowanie wygrała ta ostatnia koncepcja. Wynika to z tego, że charakter pracy w większości firm wymusza zastosowanie takiego rozwiązania. Ponadto aranżacja jest uzależniona przecież od rodzaju samego pomieszczenia, a prawie wszystkie nowo budowane biura oferują przestrzeń pod „open space”.

Plusy i minusy „Open space”

Otwarta przestrzeń pracy sprzyja lepszej komunikacji wewnątrz firmy i znacznej oszczędności powierzchni. Ma też pozytywny wpływ na wydajność pracy. Jest to typ aranżacji najbardziej elastyczny i wygodny np. w dużych przedsiębiorstwach outsourcingowych i finansowych oraz agencjach reklamowych. Z drugiej strony, jak podkreśla Krzysztof Kasprowicz z firmy GDB, taka organizacja przestrzeni wymusza również tworzenie przestrzeni zamkniętych, wydzielonych ściankami, ekranami, czy specjalnie do tego zaprojektowanymi regałami. Przecież w każdej firmie są jednostki organizacyjne, które z założenia muszą być wyizolowane – gabinety menedżerów, sale szkoleniowe, działy księgowości itp.

Nie można też zapominać o firmach, które działają w zupełnie innych realiach, np. kancelarie prawnicze, których klienci wymagają dyskrecji i kameralnej atmosfery rozmów. Są jeszcze instytucje publiczne, które mieszczą się zazwyczaj w starszych budynkach, gdzie trudno o wygospodarowanie przestrzeni na aranżację „open space”. Tam o wystroju wnętrz – kolorystyce, kształtach i materiałach mebli decydują inne czynniki.

Kolory w aranżacji

Między innymi popularność „open space” przyczyniła się do tego, że klienci prawie zawsze decydują się na jasną kolorystykę mebli. Umożliwia ona pełniejsze doświetlenie przestrzeni pracy, zwłaszcza kiedy pomieszczenia są głębokie i penetracja światła naturalnego jest słaba. Inwestorzy są bardziej doświadczeni niż kilka lat temu. Przy wstępnym wyborze często bardziej podobają im się ciemne wybarwienia, jednak wiedzą, że między jednym „ciemnym” stanowiskiem pracy a kilkoma takimi w pomieszczeniu jest bardzo duża różnica. Dlatego ostatecznie decydują się na jasne, pastelowe kolory. Ponadto pracodawcom zależy na tym, aby pracownicy mieli jak najwięcej światła w miejscu pracy, ponieważ są świadomi, że to pozytywnie wpłynie na samopoczucie i optymizm zatrudnionych, co przełoży się na wydajność i zaangażowanie.

Większa różnorodność panuje w aranżacjach gabinetów dyrektorów i menedżerów. W tym przypadku czasem wybierane są meble w ciemnych kolorach, które nadają wnętrzom poważny wygląd i sprzyjają skupieniu.

Wśród najpopularniejszych jasnych wybarwień mebli biurowych można wymienić jasny buk, jabłoń, klon, gruszę, brzozę, kolor popielaty i ostatnio coraz modniejszy bielony dąb. Natomiast wśród ciemnych braw, najczęściej stosowanych na meblach w recepcjach i gabinetach kadry kierowniczej, najpopularniejsze są wybarwienia wenge i orzech.

Tanie i dobre

Nadal materiałem najczęściej stosowanym na pracowniczych meblach biurowych jest płyta laminowana, chociaż widać już pierwsze oznaki zmian. Coraz częściej nawet podstawowe zestawy mebli sprzedawane są w okleinie naturalnej, mimo że jest ona nieco mniej trwała.

Powszechnie dominujący w biurach widok to meble z płyty melaminowanej z krawędziami PCW, na matowych stelażach lakierowanych proszkowo. Niektóre firmy, np. GDB, oferują meble z płyty oklejanej HPC (o większej odporności na ścieranie i zarysowania). Popularnym wykończeniem jest aluminium lub chrom (ostatnio powracający do łask projektantów, mimo że jest droższy i trudniejszy w obróbce technologicznej), pojawiające się na stelażach, akcesoriach, konstrukcjach szaf. Inne materiały stosowane w meblach biurowych to MDF lakierowany, laminaty HPL, szkło lub pleksi (blaty, wstawki, drzwi komód) i metal (stelaże, osłony biurek).

Wszystkie te materiały wykorzystywane są do tworzenia form prostych, lekkich i elastycznych. Jedną z najważniejszych cech mebli ma być ich mobilność, łatwość rearanżacji i rozbudowy systemu.

Kawa na ławę

Producenci i importerzy regularnie wprowadzają do oferty nowości spełniające najczęstsze wymagania klientów. Nowa kolekcja mebli pracowniczych firmy Martela to „Opteam S”, system elektrycznie regulowanych na wysokość biurek, uzupełnionych o dostawki, półki, platformy pod monitory z płynną regulacją wysokości. Thierry Jacotet natomiast zaprojektował dla GDB nowoczesny, rozbudowany system meblowy z możliwością tworzenia stanowisk menedżerskich „4ever”. Jego atuty to nogi wykonane z prostokątnego płaskownika, (w których ukryte są kanały na kable), blaty HPC o grubości 38 mm, duża gama kształtów płyt roboczych. Tegoroczny debiut miały systemowe rozwiązania lad recepcyjnych Fabryki Mebli Biurowych Dziedzic, wykonane z takich materiałów, jak laminaty HPL, rausolid, lakierowany MDF, szkło, stal nierdzewna. Jeszcze w tym roku firma wprowadzi do oferty nowe systemy mebli pracowniczych na stelażach ze stali nierdzewnej.

Jaworska Trading jako najciekawszy system mebli pracowniczych pokazuje „Modul Space”, który zapewnia bardzo szerokie możliwości aranżacji różnorodnych przestrzeni biurowych. Firma Marro poleca m.in. program „EFG Nostra”, system o specjalnie zaprojektowanej konstrukcji nośnej biurek i stołów, ciekawych nogach – rurkowo frezowanych, na stopkach niwelujących wszelkie nierówności podłogi, z regulacją wysokości i rozstawu. Litpol zwraca szczególną uwagę na szafki wielofunkcyjne, stanowiące pojedyncze stanowisko pracy do biur typu „open space”. Natomiast Mikomax w połowie września wprowadził do oferty program „3line” dostępny w 3 wersjach stelaża. Jest to uniwersalny system pozwalający na połączenie określonego blatu (dostępne w różnych rozmiarach i kształtach) ze stelażem, a także bezproblemowe dołączenie dodatków i akcesoriów.

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także