×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Co pod telewizor - oferta szafek RTV

Co pod telewizor - oferta szafek RTV

Autor:
Dodano: 01 maj 2006 00:00

Status podstawek i stolików pod sprzęt audiowizualny jest do dziś dwuznaczny. Wiadomo jedno - sprzęt ten musi na czymś stanąć.

Przez dziesięciolecia powszechną praktyką było stawianie sprzętu dosłownie na czymkolwiek, co tylko było pod ręką, a więc komodach, regałach i ławach wszelkiej maści. W latach 70. zeszłego stulecia zaczęły się pojawiać zarówno wysoko specjalizowane podstawy, jak i popularne szafki RTV, stanowiące poszerzenie oferty producentów tradycyjnych mebli. Ale nawet dziś, gdy jest w czym wybierać, króluje radosna improwizacja urągająca kardynalnym zasadom ustawienia sprzętu A/V, a będąca pospołu efektem zaniechań i niewiedzy. W końcu: cóż za różnica, na czym się postawi...

Otóż, na tę najczęściej wyrażaną wątpliwość znawcy już dawno udzielili jednoznacznej odpowiedzi – kolosalna! Różnica kolosalna, gdyż źle ustawiony sprzęt nie tylko wchodzi w niekorzystne interakcje z otoczeniem wywołując pasożytnicze rezonanse lub odbierając drgania otoczenia, ale również sam jest siedliskiem przeróżnych wibracji. Drgają transformatory, głośniki, cewki, silniki i w ogóle większość elementów przewodzących prąd. Choć dzieje się to w skali mikro, brzęczy tam jak w ulu, a w każdym razie wystarczająco, by skutecznie zanieczyścić i zniekształcić zarówno dźwięk, jak i obraz.

Żeby w to uwierzyć, trzeba usłyszeć i zobaczyć, ale naprawdę nie ma żadnej przesady w stwierdzeniu, że – na przykład – za brzmienie kolumny podstawkowej w połowie odpowiada jej podstawa, albo że optymalnie ustawiony wzmacniacz i odtwarzacz zagrają o klasę lub dwie lepiej niż postawione byle jak. Podobnie rzecz wygląda z monitorami – obraz jest czystszy. A więc, proszę państwa: grunt to podstawa!

Dobrze skonstruowana podstawa spełnia dwa istotne zadania: eliminuje interakcje z otoczeniem oraz wchłania i tłumi wibracje własne urządzeń. Wbrew pozorom sprawa jest nader trudna i wymaga sporej wiedzy i doświadczenia z zakresu akustyki i materiałoznawstwa. W prostych projektach tłumienie wibracji osiąga się poprzez wybór 1-2 rodzajów materiału i jednostopniowe izolowanie półek. W bardziej wyrafinowanych rozwiązaniach stosuje się skomplikowany „kaskadowy” system odprowadzania i wygaszania drgań.

W zaawansowanych projektach dużą rolę odgrywa odpowiednia kombinacja własności różnych materiałów, nie wyłączając cieczy i powietrza. Ważne są takie ich cechy jak sztywność, gęstość i stopień inercji, elastyczność i sprężystość, podatność na ściskanie i rozciąganie, ale przede wszystkim – zdolności antyrezonansowe, pochłaniania i wygaszania drgań. Ogromne znaczenie mają wymiary, kształty i masa, powierzchnie i punkty styczne, a wreszcie – synergia układu. Niestety, z reguły skuteczność działania dobrej podstawy jest wprost proporcjonalna do jej ciężaru.

Pod względem konstrukcyjnym podzieliłem aktualną ofertę rynkową na cztery zasadnicze segmenty. Jak zobaczymy, ów podział znajduje odzwierciedlenie także w stylu i cenach, rosnących nieubłaganie wraz z zaawansowaniem użytych technologii i wzrostem kosztów materiałowych.

Szafki RTV

Najliczniej reprezentowana grupa meblo-pochodna i podobna, jest w istocie konstrukcyjnym i stylistycznym wzbogaceniem regularnej oferty meblowej dużych i małych zakładów produkcyjnych. Zaletą różnego typu i wielkości „szafek RTV” jest ich wzornicze dopasowanie do proponowanych linii, wadą – brak układów antywibracyjnych. Dlatego pominiemy je w tym artykule, pamiętając wszelako, że zawsze lepiej jest stawiać sprzęt na osobnym stoliku czy szafce, niż np. w legendarnej meblościance.
Szkło i MDF

Obecna na rynku od 10 lat poznańska firma Multimebel, z ofertą liczącą blisko 100 pozycji, stała się nieomal monopolistą w zakresie mebli pod sprzęt audio, wideo i komputerowy, szeroko dostępnych w sieciowych marketach. Regały TV (inne dla telewizorów kineskopowych, inne dla LCD i plazmowych), szafki audio, podstawki pod głośniki, stojaki do płyt CD/DVD i kaset VHS, biblioteczki multimedialne, stanowiska PC, ławy i stoły – wszystkie produkty podzielone zostały na 4 linie wzornicze „Classic”, „Rock”, „Soul” i „Pop”.

Wszystkie też mają konstrukcję wykonaną z płyt MDF malowanych metalizowanymi lakierami poliuretanowymi w 12 kolorach (choć w sklepach widoczne są niemal wyłącznie wersje srebrne). Półki z jasnego lub mlecznego szkła hartowanego o grubości 5-10 mm spoczywają na absorberach z korka w szczelinach wyciętych w filarach.

Całość stoi na specjalnych stopach izolujących i jest w stanie przyjąć ciężar od 15 do 100 kg. Niektóre modele mają w tylnym filarze wycięty kanał na ułożenie kabli, inne – wbudowaną listwę zasilającą. Oprócz kilku modeli serii „Soul”, zabudowanych szkłem ze wszystkich stron z wyjątkiem tylnej, pozostałe są konstrukcjami otwartymi.

Szkło, MDF, stal i... balast

W stolikach angielskiej firmy Ash Design w użyciu jest szkło, MDF i stal. Listwy MDF, dostępne w kilku wariantach kolorystycznych, zasłaniają stelaż wykonany z kątowników stalowych. Dołem, całą spawano-skręcaną konstrukcję stabilizuje kwadratowa rama. Ciężkie, zrobione z 10-milimetrowego hartowanego szkła, półki leżą na masywnych cylindrach i kółkach gumowych opasujących mocne trzpienie metalowe. Gęsto rozmieszczone na nogach otwory dają swobodę w ustalaniu przestrzeni między półkami.

Oryginalnym produktem jest 4-półkowy stelaż ścienny – „Monostem”. Wykonany z 2-milimetrowych kątowników stalowych szkielet konstrukcyjny pomalowany jest na pomarańczowo lub turkusowo. Od trójkątnego w przekroju filarka przyściennego odchodzą ukośne ramiona, podtrzymujące szyby o grubości 6 mm.

Również w ofercie innego brytyjskiego wytwórcy – Target hifi – dominują wyroby ze stali i płyt MDF. Całkowicie stalowe są podstawki pod kolumny, wszystkie lakierowane na czarny mat, a różniące się budową trzonu. Najlżejsze, z serii „FS”, mają trzon 2-rurowy; w serii „HS” trzon ma przekrój trójkątny, w serii „HR” są to dwa zamknięte profile prostokątne, zaś w najbardziej masywnych (seria „MR”) trzon składa się aż z 4 profili. Podstawki zaopatrzone są w komplet stożków podłogowych i podkładek pod kolumny.

Równie prostą konstrukcję mają stoliki Targeta: trzy lub cztery rurowe nogi ze stali chromowanej i tyleż półek z płyt MDF krytych fornirem w kilku odmianach. Wyjątkiem jest wieża „CL-470” z tunelem na przewody z tyłu. Ofertę uzupełniają interesujące uchwyty do montażu ściennego:  1-półkowy dla odtwarzacza, 2-półkowy dla kilku niewielkich urządzeń oraz ramowe („S-7” i „S-8”) i półkowe (seria „Tap”) uchwyty do kolumn.

Szkło i stal stały się domeną rodzimej Ostoi. Firma proponuje kilka modeli podstawek i stolików o konstrukcji spawano-skręcanej, z użyciem profili prostokątnych i okrągłych, pokrytych strukturalnym lakierem proszkowym w kilku wariantach kolorystycznych.

Przyciemniane tafle szkła o grubości 8 mm spoczywają w metalowych uchwytach na polipropylenowych podkładkach, a ich położenie można zmieniać przez przełożenie uchwytów do innych otworów (co 5 cm). Dolna i górna półka, podtrzymywane przez ramę, mogą przyjąć ciężar 80 kg, podczas gdy pozostałe – 25 kg. Nogi zaopatrzone zostały w stożki poziomujące i chroniące podłogę metalowe protektory. Trzony podstawek kolumnowych wykonano z rur stalowych o grubości ścianki 4 mm (jedna w modelu „S” i trzy w modelu „K”). Ważną ich zaletą jest możliwość zasypania (piaskiem bądź śrutem), co podnosi skuteczność wygaszania drgań.

Stali hołduje także inny polski producent – Voltec Audio Product (VAP). Oferta tej, działającej od 6 lat, firmy obejmuje głównie specjalistyczne podstawki do kolumn podzielone na kilka kategorii: hifi, hifi pro, high end i high life. Wykonane z chromowo-niklowej stali kwasoodpornej sprowadzanej ze Szwecji elementy pokrywane są lakierem proszkowym, piecowym w kolorze czarnym, grafitowym i srebrnym.

Podstawki dostępne są w 3 zasadniczych wysokościach: 60, 70 i 90 cm (dla systemów kinowych) i różnią się głównie budową trzonu. Może to być rura o zróżnicowanej średnicy albo jeden bądź dwa przekroje prostokątne. Dla większość modeli przewidziano dociążenie balastem, choć i bez tego ich ciężar waha się w granicach 12-22 kg. Producent podkreśla, że niektóre modele podstawek są sprzedawane za granicą z kolumnami niemieckiej firmy ASW.

Stoliki Volteca mają modułową konstrukcję trójnoga skręconego poziomymi poprzeczkami, na których spoczywa tafla przyciemnianego szkła hartowanego. Pojedynczy moduł ma udźwig 25 kg, przy maksymalnie trzech nakładanych na siebie, wartość ta spada do 10 kg.

III stopień klarowności

Propozycje młodej firmy Troks noszą znamiona zaawansowanego systemu antywibracyjnego. Elementem najprostszym jest platforma antywibracyjna, zbudowana z dwóch płyt MDF połączonych gumą neoprenową, doskonale tłumiącą drgania. Platforma posadowiona jest na nóżkach również izolowanych elastycznymi podkładkami. Skuteczność owej „kanapkowej” struktury jest bardzo wysoka.

Podobnie zbudowane zostały półki stolików „Alcrofe” i „Minor”. Ich stalowo-chromowa i aluminiowa konstrukcja ze specjalnym mechanizmem śrubowym i możliwością zasypania dodatkowo wzmacnia efekt tłumienia. Istotną zaletą oferty Troksa jest możliwość indywidualnego uzgodnienia wymiarów, liczby półek, faktury powierzchni i wersji kolorystycznej. Warto wiedzieć, że ciężar 3-półkowego stolika wynosi ok. 60 kg, a w zależności od wypełnienia może nawet przekroczyć 100 kg!

Równie imponująco wyglądają osiągi stolika Liberator projektu Andrzeja Sroki. W podstawowej wersji stolik ma 2 granitowe półki wsparte na stożkach i stalowym (ze stali energetycznej o zwiększonej wytrzymałości), skręcanym trójnogu, pomalowanym na czarny mat. Pojedyncza półka ma udźwig do 115 kg, sam stolik też waży niebagatelne 78 kg. Producent zapewnia, że spełni wszelkie życzenia co do rodzaju i koloru granitu na półki, ich rozmiaru i liczby (1-4), a także koloru stelaża, na który ponadto udziela wieczystej gwarancji!

W produktach tarnowskiej firmy JTL stosuje się wielostopniowy system pochłaniania i wygaszania drgań oraz kontroli rezonansów obudowy. Oprócz podstawek kolumnowych w ofercie są stoliki i komplety mocowań do kolumn, komplety kolców i absorberów. Konstrukcje JTL wykonane są ze stali. Elementy główne pokrywa błyszczący bądź matowy lakier w dowolnym odcieniu, natomiast detale mogą być zrobione ze stali chromowanej, mosiądzu, a nawet – powlekane złotem. Trzony podstawek i stolików mają okrągły lub prostokątny przekrój, zaś półki w stolikach na życzenie mogą być wycięte z dowolnego rodzaju marmuru lub granitu. Na wszystkie modele producent udziela 10 lat gwarancji. Spory asortyment podstawek podzielony został na 4 grupy nie licząc akcesoriów.

Najciekawiej wygląda „Professional line”. Modele „EF-2”, „EF-3” i „KS-1”, ze względu na swoje możliwości (precyzyjne pozycjonowanie kolumn, tak w pionie, jak i w poziomie, a nawet możliwość strojenia kolumn), wydają się idealne osób zafascynowanych eksperymentami z dźwiękiem, mogą też służyć jako narzędzie pracy dla profesjonalistów testujących sprzęt audio; te urządzenia nie mają odpowiedników w świecie.

Historia szwedzkiej firmy Solid-Tech liczy sobie 15 lat. Jej twórca, inżynier narzędziowy, najpierw opracował skomplikowane podkładki antywibracyjne. Każda stanowi zespół elementów stalowych, aluminiowych, gumowych i sprężyn. Björn Ohlsson zaprojektował 3 zasadnicze typy owych izolatorów z regulowaną wypornością: „IsoClear”, „Feet of Silence” i „Disc of Silence”, które mogą być używane samodzielnie, bądź aplikowane na stałe jako stopy stolików i szafek.

Stoliki Solid-Tech mają aluminiowe okrągłe nogi oraz półki z płyt MDF z wklęsłymi krawędziami. Modele z grupy „extreme performance” wyposażone zostały w bardzo zaawansowane zespoły zawieszeń; ukoronowaniem osiągnięć Ohlssona są stoliki Radius i „wieże ciszy” (Racks of Silence), pozbawione półek. Każdy element sprzętu stoi oddzielnie na specjalnych podkładkach umocowanych do drewnianych krzyżaków zawieszonych pomiędzy czterema filarami (floating suspension isolating system). Twórca deklaruje niemal 100% skuteczności owych urządzeń w eliminacji drgań. Jedyny model podstawki pod kolumnę ma czarną bazę, aluminiowe podwójne słupki i przezroczysty, akrylowy blat.

Warszawski Stand Art działa już od 10 lat. Firma, jako jedyna w świecie, proponuje konstrukcje z gotowym wypełnieniem, wszelako jego skład pozostaje tajemnicą handlową. Ten ewenement zyskał uznanie zagranicą (Szwecja). Już sam wygląd podstawek głośnikowych uzmysławia nieprzeciętną ich solidność, a ciężar potwierdza to wrażenie: od 30 do 70 kilogramów. W zależności od modelu trzon może mieć 4-12 prostokątnych stalowych filarów, blat stanowi płyta stalowa do 10 mm grubości, zaś granitowa baza ma 3-4 cm grubości.

Wszystkie podstawy Stand Artu robione są pod konkretne zamówienie, więc można uzgodnić zarówno wymiary, użyte materiały, a nawet – jak w przypadku stolików – konstrukcję. Blaty z płyt MDF mają strukturę kanapkową (2 płyty łączone korkiem). Tak jest w modelu „STO”, stoliku z nogami wypełnionymi olejem, albo w modelu „SP”, w którym blaty są amortyzowane poduszką powietrzną z regulowanym ciśnieniem. Inną niezwykle oryginalną konstrukcją jest stolik „SSP”, w którym półki z granitu są podwieszane na stalowych prętach z regulowanym naciągiem. Ważną cechą modeli Stand Artu jest ich bardzo wysoka obciążalność, przekraczająca 100 kilogramów.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także