Fotel tylko w towarzystwie sofy lub narożnika
Polacy najczęściej kupują fotele stanowiące element zestawu wypoczynkowego. Preferowana jest stonowana kolorystyka, bliska barwom ziemi. Jeśli mają być mocnym elementem kolorystycznym wnętrza, często obite są materiałem w intensywnej czerwieni.
Do preferencji klientów dostosowana jest oferta producentów mebli. Standardem nowych kolekcji jest sofa i fotele. Rzadko osobną uwagę poświęca się fotelom. Ich wzornictwo jest odbiciem całościowego myślenia o programie mebli tapicerowanych. Takie są też wybory odbiorców: w wyposażeniu salonu powinny znaleźć się wypoczynki, w tym również fotele.
Tylko w zestawie
Niektórzy sprzedawcy kierując się obserwacjami zwyczajów użytkowników, konieczność obecności fotela w domu wiążą z realizacją potrzeby posiadania własnego miejsca w domu. Ten rodzaj mebla wydaje się idealny do odpoczynku, dlatego zyskuje sympatię domowników. Najczęściej dokonywane wybory foteli wiele mówią o zwyczajach Polaków. Na przykład w warszawskim salonie Wik chętnie kupowane są fotele z funkcją relaksu np. z wysuwanymi podnóżkami – meble, na którym można spędzić wieczór na oglądaniu telewizji, jak również komfortowo wypocząć.
Zdaniem Haliny Gotowicz z salonu Markann w Piszu, ten rodzaj foteli wybierany jest najchętniej przez osoby starsze lub takie, które prowadzą aktywne życie zawodowe a dom jest dla nich przede wszystkim miejscem wyciszenia i odpoczynku.
Beże, brązy, szarości
Danuta Fąfara z salonu Hermes w Pile zauważa, że klienci najchętniej kupują fotele w kolorach stonowanych, najczęściej beżach lub brązach, jak też w pastelach. Beżowe meble w tkaninach preferują odbiorcy salonu Asan w Dzierżoniowie. Jasna tapicerka jest też popularna w białostockim salonie Akropol. Brązy i beże są cenione w piskim salonie Markann. Halina Gotowicz zaznacza, że nabywców znajdują też meble w intensywnej czerwieni lub innych, ostrych kolorach. Są to jednak wybory mniej popularne.
Sprzedawcy są zgodni co do faktu, że fotel nie jest produktem tanim. Najczęściej wybierane są modele w tkaninach, rośnie jednak popularność ekoskór. Elżbieta Szeszko z salonu Akropol w Białymstoku zwraca uwagę na fakt, że fotele w tzw. skórach ekologicznych chętnie wybierane są nawet przez alergików. Ekoskóry cenione są ze względu na łatwość pielęgnacji i estetykę. Rośnie też sprzedaż foteli skórzanych. Cena zestawu: 3-osobowa sofa i dwa fotele z funkcją „Relax” w Centrum Meblowym Wik to ok. 7 tys. zł. W warszawskim salonie do najchętniej wybieranych produktów należą meble firmy Komfort Meble z Księżyna, BFM Etap oraz HF Helvetia Furniture. Meble firmy BFM Etap są bardzo popularne w salonie Markann w Piszu. Chętnie kupowane są też fotele z oferty firm Dąb, Unimebel i Meblotap. Andrzej Sukniewicz z salonu Asan w Dzierżoniowe wśród najlepiej sprzedających się modeli wymienia fotele z programu „Tamara” firmy Dąb oraz „Johinia” firmy HF Helvetia Furniture w ekoskórze.
Forma i komfort
Przedstawiciele salonów meblowych zwracają uwagę na tendencję widoczną w tym roku również w innych sektorach produktowych: preferencje Polaków kierują się w stronę prostych form i nowoczesnej stylistyki. Można to też zauważyć w sprzedaży innych rodzajów mebli tapicerowanych: sof lub narożników. Mebel ma być prosty, nawet jeśli aranżuje się nim wnętrze o charakterze klasycznym. Wyroby nowoczesne, o formach geometrycznych preferują odbiorcy salonu Markann.
Zdaniem Haliny Gotowicz, zmiana w wyborach estetycznych klientów jest coraz bardziej widoczna.
Być może ze względów praktycznych obecnie duży udział w rynku mają fotele z elementami drewnianymi. Chętnie kupowane są zarówno produkty, w których stanowią one podłokietniki lub pełnią wyłącznie charakter dekoracyjny. Uwagę na takie detale zwracają m.in. klienci białostockiego salonu Akropol i salonu Hermes w Pile. O specyfice polskiego rynku foteli wypoczynkowych może też mówić znaczny w nim udział modeli typu „finka”. W Hermesie mają one ok. 60% udziałów w sprzedaży produktów z tego sektora a ok. 20% przypada na fotele z bokami drewnianymi.
Klient zwraca dziś uwagę nie tylko na wygląd mebla, ale i jego komfort – mówi Dariusz Rychlewski z salonu Wik. Odbiorcy są coraz bardziej świadomi obowiązujących trendów, ale też własnych preferencji, także co do jakości mebla, który ma stać się ich nieodłącznym towarzyszem wypoczynku.