×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Indywidualnie i funkcjonalnie meble tapicerowane

Indywidualnie i funkcjonalnie meble tapicerowane

Autor:
Dodano: 27 gru 2013 18:01

Spośród wielu dostępnych na rynku mebli tapicerowanych Polacy najchętniej wybierają obecnie modele proste i funkcjonalne. Dużą popularnością cieszą się programy modułowe, umożliwiające konfigurowanie mebli według indywidualnych potrzeb.

Z opinii zebranych wśród producentów wynika, że na krajowym rynku coraz bardziej widoczna jest tendencja do kupowania mebli już nie najtańszych – rosnącym powodzeniem cieszą się meble ze średniej (niektórzy prognozują ostrą konkurencję w tym segmencie) i wyższej półki cenowej. Zdaniem reprezentantów firm jest to następstwo tego, że polskie społeczeństwo się bogaci i większa rzesza klientów może sobie pozwolić na inwestycje w droższe i lepsze jakościowo meble.
Ankietowani producenci dość zgodnie przyznają, że największe wzięcie mają aktualnie proste, lekkie formy. W rankingach sprzedaży przodują meble o niewielkich gabarytach oraz programy o charakterze modułowym.

Funkcje i komfort dla wymagających

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że promowane obecnie przez producentów modele cechują się coraz większą funkcjonalnością. Reprezentanci firm przyznają, że dla polskich klientów zdecydowanie największe znaczenie mają funkcja spania i przechowywania pościeli, dlatego wyposażane są w nie prawie wszystkie meble, zwłaszcza z niższej i średniej półki cenowej (meble z wyższej półki rzadko kupowane są z myślą o spaniu, choćby okazjonalnym). Widoczna jest przy tym tendencja do maksymalnego poprawiania komfortu rozkładania mebla. Warto np. zwrócić uwagę na nowe rozwiązanie przekształcania mebla wypoczynkowego w miejsce do spania, proponowane przez Tomasza Augustyniaka w modelu „Tukan” marki Noti (oparcie i siedzisko są połączone, przy pociągnięciu za oparcie równocześnie do przodu przesuwa się siedzisko – mebel rozkłada się bez żadnego wysiłku fizycznego, jednym ruchem ręki).

Warto odnotować, że więcej mebli wzbogacanych jest obecnie w różnego rodzaju półki, schowki, wysuwane stoliki. Ponadto klienci częściej zwracają uwagę na funkcje podnoszące komfort wypoczynku, tj. zagłówki, wysuwane siedziska, różnego rodzaju regulacje (wysokości i kąta nachylenia oparcia, głębokości siedziska, zagłówków, podłokietników). Zdaniem niektórych przedstawicieli branży era zwiększonego zainteresowania krajowych klientów tego typu mechanizmami dopiero nadchodzi.

Krzysztof Sowa z firmy Kler obserwuje obecnie wielką popularność tzw. foteli relaksacyjnych, wyposażonych w takie funkcje, jak: odchylane oparcie, wysuwany podnóżek, regulowane zagłówki czy też mechanizmy masujące. Cenione są ponadto wszelkiego typu rozwiązania wpływające na poprawę komfortu wypoczynku, np. dodatkowe poduszki, zagłówki czy też taborety-podnóżki – dodaje. – Klienci na nowo odkrywają urok klasycznych szezlongów, wydłużonych siedzisk, wszelkich rozwiązań, które pozwalają wygodnie wypoczywać.

Meble dobrze i modnie ubrane

Aktualnie wybierane są zdecydowanie lepsze tkaniny, charakteryzujące się nie tylko ciekawą strukturą, designem czy kolorystyką, ale i względami praktycznymi takimi jak np. łatwość w czyszczeniu, możliwość prania – mówi Marek Radkowski z firmy Dan-Wex Collection. – Jest to szczególnie istotne w przypadku mebli w jasnych kolorach.
Ciekawym trendem jest łączenie na jednym meblu różnych rodzajów materiałów, zwłaszcza skóry z tkaniną. Dość popularnym „chwytem” jest akcentowanie pewnych elementów mebla (głównie poduch oparciowych) materiałem bardzo różniącym się od materiału „bazowego” oraz ozdabianie mebla luźnymi poduszkami, często w bardzo dekoracyjnych tkaninach.
Niektórzy podkreślają, że w ostatnim czasie świetnie sprzedają się meble skórzane. Wyjątkowym powodzeniem tego typu meble cieszą się np. w sklepach IKEA – firma odnotowała w minionym roku podwojenie sprzedaży w tym segmencie. Widząc ogromne zainteresowanie klientów wraz z nowym katalogiem IKEA wprowadza do swych sklepów aż 4 nowe programy takich sof (na 3 z nich udzielana jest 10-letnia gwarancja).

Reprezentanci firm podzielili się z nami również obserwacjami rynku pod kątem kolorystyki i wzornictwa stosowanych na meblach materiałów. Andrzej Marek uważa, że era kontrastowych i mocnych kolorów już się zakończyła: Aktualnie dominują stonowane, ale nie ascetyczne kolory inspirowane harmonią natury – podkreśla.
Zdaniem Anity Marciniewicz-Wanarskiej z firmy Meblotap od dłuższego czasu na rynku królują: bogata kolorystyka tkanin, motywy florystyczne i odważne łączenia wzorów i faktur. Ukłon w tym kierunku czynią producenci tkanin: do wzoru podstawowego oferują wiele koordynatów, które klienci chętnie wykorzystują w obecnie lansowanych wnętrzach – podkreśla. – Chwilowo moda odchodzi od zestawień monochromatycznych, ciesząc oko wzorami i bogactwem barw. Ta tendencja ma szansę powodzenia w nadchodzącej przyszłości, dopóki nie nastąpi zmęczenie tym bogactwem i nie przyjdzie tęsknota za bardziej ascetycznym wnętrzem.
Aleksandra Sikora z IKEA zaznacza z kolei, że w tkaninach przeważają obecnie wzory organiczne, modne są kwiaty i liście w wielkościach naturalnych, a nawet w powiększeniu. Dodaje, że kolorystyka jest albo monochromatyczna, albo kontrastowa (biel + czerń, biel + czerwień).

Nadal modne są barwy naturalne – zauważa Maciej Karpiak. – Dominują różnorodne odcienie szarości, écru, beżu i brązu, a także biel i czerń. Takie stonowane tonacje kolorystyczne doskonale komponują się w modnych od jakiegoś już czasu wnętrzach minimalistycznych. Projektant dodaje, że obok tego naturalnego trendu, w kolorystyce coraz mocniej widoczny jest kierunek, w którym pierwsze skrzypce grają tapicerki w żywych, niemalże „bijących po oczach” kolorach: Już powoli pojawiają się na rynku – a za chwilę będą na absolutnym topie – meble w kolorach fuksji, mocnej zieleni groszkowej czy intensywnej żółci. Takie temperamentne kolorystycznie meble łączone są z innymi dekoracjami w kolorze białym, który jest i nadal będzie hitem wnętrzarskiej mody. Jest jednak warunek, który musi być spełniony przy tego typu barwach – żadnych wzorów na tapicerce, w grę wchodzą tylko jednobarwne materiały.
W opinii Michaliny Mendelewskiej, projektantki marki Bizzarto, najbardziej przebojowym kolorem tego sezonu jest natomiast biel. Pojawia się także czerń i oberżyna, ale generalnie w obiciach dominują jasne tonacje. Bardzo popularne, podobnie jak w poprzednich sezonach, są różne odcienie gorzkiej czekolady – dodaje.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także