×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNER PORTALU
Kult siedzenia przy stole - na krześle lub ławie

Kult siedzenia przy stole - na krześle lub ławie

Autor:
Dodano: 01 lut 2006 00:00

Polacy uwielbiają sute przyjęcia, niedzielne obiady, świąteczne jedzeniowe maratony – krótko mówiąc kultywują tradycję długiego biesiadowania przy stole. Dlatego niezbędnym wyposażeniem niemalże każdego polskiego domu są stół i krzesła

Zdaniem producentów i dystrybutorów polscy klienci najczęściej decydują się na kupno stołu z kompletem krzeseł – dość rzadko zdarza się, by były one kupowane oddzielnie. Wiąże się z tym m.in. kwestia zgodności stylistycznej i kolorystycznej produktów – w przypadku kompletów możemy mieć pewność, że stół i krzesła dostępne są np. w tym samym wybarwieniu drewna.

Jeśli chodzi o liczbę krzeseł klienci najczęściej decydują się na 6 sztuk, choć w opinii niektórych firm równie często kupowanych jest 8 lub 4. Zdarzają się też klienci, którzy decydują się na 12, a nawet 16 krzeseł – są to zazwyczaj osoby dysponujące dużą jadalnią, lub takie, które na co dzień użytkują stół z 6 krzesłami, a dodatkowe krzesła trzymają na wyjątkowe okazje, np. na przyjęcie imieninowe.

Wielkość stołu zależy od metrażu

Przedstawiciele firm podkreślają, że to, jaki zestaw wybierze klient jest ściśle powiązane z wielkością jego mieszkania (i tym, ile miejsca przeznacza na jadalnię) oraz – co trochę zaskakuje – ze stylistyką wybieranych mebli. Z naszych obserwacji wynika, że klienci poszukują małych, nowoczesnych stołów, o prostych, liniowych kształtach – mówi Tomasz Nowak z firmy Meble Radomsko. – Stoły większe, ponad 12-osobowe, sprzedają się w stylistyce klasycznej.

Zdarza się dość często, że oprócz krzeseł i stołu klienci kupują jednocześnie również inne meble do jadalni. Z wypowiedzi producentów i dystrybutorów wynika, że są to najczęściej kredensy, oszklone witryny, komody, bufety, półki oraz lustra, a nawet... szafki RTV. W tym kontekście warto wspomnieć o oświetleniu wbudowanym w meble, które daje ciekawe efekty wizualne, a także podkreśla charakter mebla i jego zawartość – uważa Marek Gniedziuk z firmy Studio Hülsta & Rolf Benz.

Co ciekawe, przedstawiciele branży zaobserwowali, że w przypadku zestawów o stylistyce nowoczesnej modny jest minimalizm, także w odniesieniu do liczby dodatkowych mebli w jadalni – w tym przypadku klienci ograniczają się zazwyczaj do pojedynczych półek, czy komód. Gdy natomiast kupują wyposażenie jadalni o stylistyce klasycznej, chętniej decydują się na meble dodatkowe, takie jak witryny, kredensy i komody.

Co na topie?

Agnieszka Stonawska z firmy Black Red White uważa, że aktualnie szala popularności przechyla się w stronę wzornictwa nowoczesnego: Takiego poszukują młodzi ludzie, meblujący swoje pierwsze mieszkania. Nic dziwnego zresztą, skoro większość pism wnętrzarskich taki właśnie styl propaguje.
Z kolei Radosław Pasiuk z firmy Mazur Direkt twierdzi, iż zauważalny jest systematyczny wzrost zainteresowania klientów meblami wykonanymi z drewna naturalnego: W przeciwieństwie do okleinowanej płyty masywne blaty stołów nawiązują i kojarzą się z porządnymi i trwałymi meblami z przeszłości.

W przypadku krzeseł największym powodzeniem cieszą się modele z drewna, ale popularne są również krzesła o lekkiej, metalowej konstrukcji, aluminiowe lub chromowane. Najbardziej popularne są modele z twardym oparciem i tapicerowanym siedziskiem bądź z pełną tapicerką zarówno na siedzisku, jak i oparciu (bez widocznych elementów drewnianych, oprócz nóg). Preferowane są wzory proste, a jednocześnie eleganckie. Przedstawiciele branży podkreślają, że zmieniają się wybory klientów jeśli chodzi o rodzaj tapicerki – coraz częściej pytają oni o tkaniny odporne na zabrudzenia, łatwe w czyszczeniu, a także o skóry i ekoskóry. Niektórzy są nawet skłonni twierdzić, że gdyby nie cena, to klienci kupowaliby krzesła wyłącznie w skórze.

W segmencie stołów branża odnotowuje 2 tendencje: dobrze sprzedają się modele z drewna lub płyty, najczęściej prostokątne, rozkładane, poza tym rośnie popularność stołów z blatem szklanym, zarówno na drewnianej, jak też metalowej podstawie (tu opcja rozkładania jest raczej rzadkością).
Generalnie reprezentanci firm niemalże zgodnym chórem twierdzą, że najlepiej sprzedają się stoły rozkładane – jest to opcja tak popularna, jak funkcja spania w meblach wypoczynkowych. Przyznają ponadto, iż często klienci wymagają rozwiązania niemożliwego – by stół był jak najmniejszy w stanie złożonym (do użytkowania codziennego), ale by rozkładał się do wręcz niebotycznych rozmiarów (na większe przyjęcia). Interesujące, że osoby kupujące wyposażenie dużej jadalni nie wymagają opcji rozkładania, bo mogą sobie pozwolić na ustawienie długiego stołu na stałe.

Przedstawicieli firm spytaliśmy również, jaka kolorystyka tego typu produktów jest obecnie najbardziej popularna. Tu branża jest raczej zgodna: modne są albo kolory bardzo ciemne (zwłaszcza wenge, ale także orzech, mahoń, wybarwienia kolonialne i antyczne) albo bardzo jasne (głównie klon i dąb). W przypadku krzeseł bardzo „na czasie” są zestawienia kontrastowe: łączenie ciemnej barwy drewna z jasnym kolorem tapicerki.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Komentarze

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

Zobacz także