×
Subskrybuj newsletter
dobrzemieszkaj.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Salon niejedno ma imię

Salon niejedno ma imię

Autor: Urszula Koronczewska
Dodano: 27 gru 2013 18:01

Meble do salonu - obecnie dominuje moda na meble skrzyniowe o wysokim połysku. Jednocześnie można zauważyć wzrost zainteresowania naturalnymi okleinami oraz naturalnym drewnem.

W tym przypadku często spotyka się rozwiązania inspirowane modą lat 50. i 60. A co z zupełnie świeżymi stylistycznymi impulsami? Coraz śmielej pojawiają się modele „okraszone” ciekawym detalem dekoracyjnym. A to jeszcze nie wszystko.

Zgodnie z trendem minimalistycznym, w segmencie mebli do salonu, w grę wchodzą głównie modele o prostej, geometrycznej, oszczędnej formie. Wizualna lekkość brył jest podkreślona często dzięki zastosowaniu szklanych, podświetlonych półek oraz frontów ze szkła półtransparentnego. To ogólna charakterystyka stylu, od dawna królującego zarówno w segmencie mebli do salonu, jadalni, jak i kuchni. W tym roku jednak coś się zmienia. Producenci mebli skupiają uwagę na szczególe, czyniąc z niego główną (chociaż drobną) dekorację. Tutaj istotne znaczenie przypisuje się intensywnym kolorom. Warto też wspomnieć jeszcze o jednym istotnym współcześnie aspekcie – nowoczesne meble spełniają coraz powszechniejszy wymóg zastosowania naturalnych surowców, z które zostały pozyskane i przetworzone z poszanowaniem zasobów środowiska naturalnego.

Urok szczegółu w meblu

Zestaw „Clu” Bydgoskich Fabryk Mebli, cechują purpurowe „skrzyneczki”, urozmaicające masywną formę. Bryły prezentują się w ciemnej dębowej okleinie naturalnej, co tym bardziej akcentuje barwny detal. Korpusy zestawu „Clu” wykonane są z litego drewna, wybarwionego na kolor wenge, zaś fronty – ze szkła w kolorze grafitowym oraz z okleiny naturalnej. W ofercie BFM nie brakuje również modeli o frontach przesuwanych, frontach narożnych. Zastosowano okleiny naturalne, zarówno ciemne (dąb, orzech), jak i jasne (orzech boliwijski). Zestaw „Corner” charakteryzuje się frontami „złamanymi” pod kątem prostym oraz frontami szklanymi przesuwanymi. Z kolei inna nowość – zestaw „S-Maxx” łączy linie proste z krzywiznami (fronty szafek) oraz otwarte półki z szafkami. Układ szafek jest interesujący: optycznie szafki „przenikają się” nawzajem, wąska podświetlona szafka o szklanym froncie „zachodzi” na szeroką szafkę o frontach wykończonych orzechową okleiną naturalną.
Fabryka Mebli Bravo proponuje zestawy pokojowe, w których zestawiono naturalną kolorystykę z barwami intensywnymi, np. dąb ciemny lub orzech rdzeniowy – niebieski, niebieski – wybarwienie wiśnia. Z kolei jedna z nowości FM Bravo, program mieszkaniowy „Claudia”, łączy wybarwienie orzecha rdzeniowego (korpusy) z kolorem dąb ciemny (fronty).

Program „Piagio” firmy Bogatti cechuje stylistyczna oszczędność, wizualna lekkość i łagodne linie. Dekoracje stanowią wyraźny rysunek drewna i ciekawy kolor, który zdaje się lśnić jasnym, łagodnym blaskiem. Zastosowanie szkła i srebrzystych detali, takich jak nóżki i uchwyty, podkreśla modernistyczne odwołania. „Piagio” wykonano z naturalnej okleiny mahoniowej, a zaokrąglenia – z litego drewna. Niezwykły kolor uzyskano dzięki wybarwieniu w kolorze bantu, który podkreślono ekologicznym lakierem wodnym.

Godna uwagi jest też kolekcja „Ara” firmy Profap. Powstała ona na bazie komody, która w 2006 roku otrzymała prestiżową nagrodę „Prodeco”, przyznawaną przez magazyn „Elle Decoration”. Komoda „Ara Classico”, zaprojektowana przez Jarosława Bełzę, uznawana jest za klasykę współczesnego polskiego wzornictwa. W przypadku kolekcji „Ara” wykorzystano intarsję. Przykładem jest pasiasty wzór komody „Ara Classico”. Zestawiono egzotyczne gatunki drewna: zebrano, wenge, makassar, heban i palisander, które odznaczają się ciekawą kolorystyką oraz wyrazistym usłojeniem. Kolekcję tworzą obecnie komody, stoły, toaletka, półki, stolik kawowy, meble RTV, regały oraz sypialnia.

Niezapomniana tradycja mebli stylizowanych

Oczywiście obok nurtu zakładającego minimalizm form i linii, współistnieje trend mebli stylizowanych. Kolekcja „Laura” firmy Bogatti to przykład doskonale wykonanej stolarskiej roboty. Zastosowano tutaj wybarwione drewno olchowe oraz rzeźbione dekoracyjne motywy pokryte patyną. Natomiast „Tutti” to program trudny do jednoznacznej wzorniczej klasyfikacji. Charakterystyczne dla niego są nietypowe zaokrąglenia oraz tłoczenia na powierzchni mebli. Wykonany jest z drewna olchowego i naturalnej okleiny, wybarwionej na kolor jatoba.

Na polskim rynku powoli, ale skutecznie toruje sobie drogę kolejna tendencja wzornicza, której wróżymy wielki sukces – mówi Michał Żywicki z firmy Bogatti. – Upewnia nas o tym choćby entuzjazm, z jakim został przyjęty nowy program w naszej ofercie – „Lolita”. Do tej pory sięgano po rozwiązania rodem z lat 70. Wzorowano się na stylu skandynawskim, włoskim, irlandzkim i amerykańskim. Dziś zrobiliśmy krok dalej – w kręgu zainteresowań są wzory, których pochodzenia szukamy w secesji czy art deco. Nawiązanie do modnego stylu art deco prezentuje kolekcja „Lolita”. To meble o klasycznym, a zarazem eleganckim wzornictwie. Konsekwentnie prowadzona linia mebli zachwyca bogactwem załamań i zaobleń, wskazując źródło inspiracji projektanta, podkreślając wyczucie proporcji między stylem art deco a nowoczesnością – podkreśla Michał Żywicki.

Michał Żywicki, Bogatti:

Obrót ze sprzedaży naszych mebli do salonu liczony jest w milionach zł. Z roku na rok notujemy wzrost sprzedaży mebli do salonu, co wynika także z rosnącej liczby nowych kolekcji w naszej ofercie. W firmie Bogatti oferta dostępnych mebli podzielona jest na trzy główne działy. Meble do salonu i jadalni – tak bowiem określamy tę część oferty – to 30% sprzedaży. Traktując salon jako reprezentacyjną cześć domu, klienci zwracają większą uwagę na wzorniczą aktualność wybranej aranżacji. Stąd prawdopodobnie wynika dynamika sprzedaży tej części asortymentu meblowego. Jednak sam fakt posiadania w ofercie mebli do salonu nie oznacza jeszcze gwarancji zysku. W związku z rosnącymi wymaganiami klientów przedstawiane im propozycję muszą cechować się interesującym wyglądem i być doskonale wykonane. Tylko taki produkt, w rozumieniu klientów firmy Bogatti, zasługuje na to, aby stać się wizytówką całego domu. Sądzę, że nadal będziemy mogli obserwować wzrost wymagań, jeśli chodzi o surowce, jak i wykończenie produktu. Liderami na rynku mebli do salonu zostaną te firmy, które będą w stanie sprostać rosnącym wymaganiom dotyczącym jakości. Nastąpi dalszy wzrost świadomości klientów, którzy mając do wyboru meble tańsze, wykonane z gorszej jakości materiałów, i co za tym idzie, mniej trwałe oraz interesujące pod względem wzorniczym propozycje, wykonane z najlepszych surowców, zdecydowanie wybiorą te drugie. W tym przypadku wybór droższej propozycji oznacza gwarancję trwałości i estetycznej aktualności produktu.

Mariusz Gawin, Fabryka Mebli Gawin:

Sprzedaż mebli do salonu za pierwsze półrocze wyniosła około 10 mln zł i łyła o 12% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spowodowane było to naszym celowym ograniczeniem oferty. Na początku roku wycofaliśmy około 30% produktów, by w to miejsce wprowadzić nowe. W sierpniu br. wprowadziliśmy do oferty 3 nowe programy, cieszące się dużym zainteresowaniem, a do końca roku powstanie jeszcze 7 nowych wzorów. Prognoza na przyszły rok to 50% wzrostu sprzedaży mebli do salonu.

Naszym głównym produktem są meble tapicerowane, które stanowią ponad 50% produkcji, dlatego też najwięcej uwagi poświęcaliśmy rozwojowi tych właśnie produktów. 45% sprzedaży to meble skrzyniowe, z których połowa to meble kuchenne. Produkcja mebli kuchennych wzrosła w ostatnim roku o ponad 70%, dzięki wprowadzeniu do oferty nowych produktów. Natomiast około 20% całości produkcji stanowią meble do salonu, których oferta nie była zmieniona od ponad 3 lat, w związku z czym ten rok jest rokiem przełomowym. Koniec bieżącego roku wydaje się być bardzo obiecujący, dlatego nie boję się powiedzieć, iż w przyszłym roku możemy zanotować wzrost sprzedaży o 50%, ale przy kontynuacji założonych celów w kolejnym roku, czyli rozwoju produktów i wzornictwa właśnie segmentu mebli do salonu. Konkurencja w segmencie mebli do salonu jest mniejsza niż w meblach tapicerowanych. Uruchomienie produkcji mebli skrzyniowych jest bardzo kosztowne, ale technologie zastępują pracę ludzką, która z kolei jest nieodzowna w produkcji mebli tapicerowanych. Meble wypoczynkowe szybciej się zużywają, dlatego zakupy są częstsze. Meble pokojowe zaś kupuje się zwykle na kilka, a nawet kilkanaście lat. Dużo zależy też od użytych materiałów do produkcji. Inna zyskowność jest przy meblach wykonanych z tańszych materiałów np. laminatu, a inna przy meblach z naturalnej okleiny czy drewna. Jeszcze inne spojrzenie ma firma, specjalizująca się tylko w produkcji mebli do salonu, a inne firma produkująca meble tapicerowane.

 

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także